Форум Богодухова

ДПІ інформує

В Богодухівській ОДПІ за участі начальника управління оподаткування доходів фізичних осіб Тетяни Ладуренко проведено черговий сеанс телефонного зв’язку “гаряча лінія” на тему: «Адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Військовий збір. Заробітна плата в «конвертах» Платники податків в ході заходу поставили чимало актуальних питань, які їх цікавлять. Вашій увазі деякі відповіді на питання:

Якщо фізична особа – підприємець, яка застосовує спрощену систему оподаткування, не отримувала доходу, чи має вона сплачувати єдиний внесок за себе? Відповідь: Відповідно до п.4 частини першої ст.4 Закону України від 08.07.2010 року №2464-VІ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» фізичних осіб – підприємців, у тому числі тих, які обрали спрощену систему оподаткування, визначено платниками єдиного внеску. Для фізичних осіб – підприємців, які застосовують спрощену систему оподаткування, єдиний внесок нараховується у розмірі 34,7% на суми, що визначаються такими платниками самостійно, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску. Таким чином, фізичні особи – підприємці, які застосовують спрощену систему оподаткування, сплачують єдиний внесок за періоди, в яких вони були платниками єдиного податку, незалежно від того, отримували вони дохід у цей період чи ні. Яким чином громадянин може повідомити податкову інспекцію про протиправні дії роботодавця щодо виплати зарплати в «конвертах»? Відповідь: Про факти порушення роботодавцем трудового законодавства в частині оплати праці, використання праці нелегалів та виплати заробітної плати в «конвертах» тощо, громадяни можуть повідомити за телефоном: 3-33-01 або особисто. Чи може фізична особа – підприємець нараховувати єдиний внесок у розмірі 8.41 % на заробітну плату працівників – інвалідів? Відповідь: Відповідно до частини 13 ст. 8 Закону №2464 єдиний внесок у розмірі 8,41 % встановлено лише для підприємств, установ і організацій, в яких працюють інваліди. Отже, фізична особа – підприємець нараховує єдиний внесок на заробітну плату працівників інвалідів у розмірі, встановленому залежно від класу професійного ризику виробництва, до якого її віднесено. Чи є об’єктом оподаткування військовим збором сума вихідної допомоги при звільнені найманого працівника? Відповідь: Відповідно до п.п. 1.2 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу XX Податкового кодексу України об’єктом оподаткування військовим збором є, зокрема, доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв’язку з трудовими відносинами. Форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами, установами, організаціями самостійно у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевими (регіональними) угодами (ст. 97 КЗпП). Трудовий договір – це угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін (абз. 1 ст. 21 КЗпП). Загальні підстави, випадки та порядок припинення трудового договору встановлено ст. 36-45 КЗпП. При припиненні трудового договору працівнику виплачується вихідна допомога. Вихідна допомога – це грошова виплата працівнику, звільненому з роботи не з його вини та яка виплачується роботодавцем з підстав та у розмірах, встановлених ст. 44 КЗпП. Розміри вихідної допомоги визначеними ст. 44 КЗпП є мінімальними та диференціюється залежно від підстави, з якої провадиться звільнення. Колективним договором у межах повноважень підприємства, установ, організацій можуть встановлюватися вищі розміри вихідної допомоги. Згідно п. 1 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 року № 100 сума вихідної допомоги, що виплачується при звільненні працівника обчислюється із середньомісячної заробітної плати. Так, у разі коли середня місячна заробітна плата визначена законодавством як розрахункова величина для нарахування виплат і допомоги, вона обчислюється шляхом множення середньоденної заробітної плати, розрахованої згідно з абзацом першим цього пункту, на середньомісячне число робочих днів у розрахунковому періоді (частина 2 п. 8 Порядку № 100). Крім того, особливості визначення складу витрат платника податку на прибуток підприємств на оплату праці встановлені ст. 142 Податкового кодексу України, зокрема, п. 142.2 якої встановлено, що до складу витрат платника податку включаються обов’язкові виплати, які надаються працівникам у випадках, передбачених законодавством. Таким чином, сума вихідної допомоги, яка є обов’язковою виплатою працівнику підприємства у зв’язку з припиненням трудових відносин, підлягає оподаткуванню військовим збором на загальних підставах. Чи нараховується єдиний внесок на суму дивідендів, виплачених товариством з обмеженою відповідальністю на користь фізичних осіб, які не є працівниками цього товариства? Відповідь: Обов`язку щодо сплати єдиного внеску за осіб, які не перебувають у трудових відносинах з підприємством, у такого підприємства не виникає. Крім того, п. 14 розділу ІІ Переліку видів виплат, що здійснюються за рахунок коштів роботодавців, на які не нараховується єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого постановою КМ України від 22.12.2010 року № 1170, до виплат, на які не нараховується єдиний внесок, віднесено доходи за акціями та інші доходи від участі працівників у власності підприємства (дивіденди, відсотки, виплати за паями), а також доходи від здавання землі в оренду. Як впливає виплата заробітної плати „у конвертах” на нарахування пенсії та яка роль податківців щодо упередження тіньової зайнятості? Відповідь: Кожен громадянин, який влаштовується на роботу, повинен пам'ятати, що отримання зарплати „в конверті” сьогодні позбавляє його в майбутньому соціального захисту у разі безробіття, тимчасової непрацездатності, нещасного випадку на виробництві, а також при настанні пенсійного віку. Для забезпечення свого майбутнього, найманий працівник повинен вимагати від працедавця легального оформлення трудових відносин шляхом укладення трудового договору, а також виплати заробітної плати відповідно до чинного законодавства. Яким чином приватний підприємець повинен оформити трудові відносини з найманим працівником? Відповідь: Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 08.06.01 року №260 затверджено Форми трудового договору між працівником і фізичною особою, яка використовує найману працю, та Порядок реєстрації трудового договору між працівником і фізичною особою. Цей порядок поширюється на фізичних осіб – підприємців, які використовують найману працю. Укладений у письмовій формі трудовий договір між працівником і фізичною особою у 3-х примірниках фізична особа повинна подати на реєстрацію до державної служби зайнятості за місцем свого проживання у тижневий строк з моменту фактичного допущення працівника до роботи. Записи про реєстрацію та зняття з реєстрації трудового договору дають право фізичній особі внести записи до трудової книжки працівника про прийняття та звільнення його з роботи.