Форум Богодухова

ДПІ інформує

На питання платників відповідала в.о.начальника Богодухівської ОДПІ Наталія Костенко.

Чи мають право працівники органів доходів і зборів при проведенні документальної перевірки (планової або позапланової) вимагати документи за період, який вже було перевірено органами доходів і зборів? Для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством (п.44.1 ст.44 Податкового кодексу). Відповідно до підпунктів 20.1.4 та 20.1.8 п.20.1 ст.20 ПКУ органи ДПС мають право: проводити перевірки платників податків (крім Нацбанку України) в порядку, встановленому ПКУ; під час проведення перевірок вивчати та перевіряти первинні документи, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку, інші регістри, фінансову, статистичну звітність, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи Міндоходів. Згідно з п.85.2 ст.85 Податкового кодексу платник податків зобов'язаний надати посадовим (службовим) особам органів ДПС у повному обсязі всі документи, що належать або пов'язані з предметом перевірки. Такий обов'язок виникає у платника податків після початку перевірки. При цьому податковий орган може вимагати від платника податків первинні документи, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку, інші регістри, фінансову, статистичну звітність, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС, з урахуванням термінів їх зберігання, передбачених Податковим кодексом та Переліком типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженим наказом Мін'юсту України від 12.04.2012 р. №578/5, у тому числі за період, який вже було перевірено органами ДПС. За яких обставин органи ДПС мають право проводити фактичні перевірки? Відповідно до п.80.2 ст.80 Податкового кодексу фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника органу податкової служби, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких обставин у разі: коли за результатами перевірок інших платників податків виявлено факти, які свідчать про можливі порушення платником податків законодавства щодо виробництва та обігу підакцизних товарів, здійснення платником податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на органи ДПС, та виникає необхідність перевірки таких фактів; отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на органи ДПС, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на органи ДПС, виробництва та обігу підакцизних товарів; письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку проведення розрахункових операцій, касових операцій, патентування або ліцензування; неподання суб'єктом господарювання в установлений законом строк обов'язкової звітності про використання РРО, розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, подання їх із нульовими показниками; отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів; виявлення за результатами попередньої перевірки порушення законодавства з питань, визначених у п.75.1.3 п.75.1 ст.75 цього Кодексу; отримання в установленому законодавством порядку інформації про використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин та виплати роботодавцями доходів у вигляді заробітної плати без сплати податків до бюджету, а також здійснення фізичною особою підприємницької діяльності без державної реєстрації. Згідно з п.80.3 ст.80 Податкового кодексу фактична перевірка, що здійснюється за наявності обставини, визначеної в пп.80.2.6 п.80.2 ст.80 ПКУ, може бути проведена для контролю щодо припинення порушення законодавства з питань, визначених пп.75.1.3 п.75.1 ст.75 ПКУ, одноразово протягом 12 місяців з дати складання акта за результатами попередньої перевірки. Отже, Податковим кодексом передбачено виключний перелік обставин для проведення фактичних перевірок платників податків. Які особливості реєстрації у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків? Взяттю на облік або реєстрації в органах Міндоходів підлягають всі платники податків. Фізичні особи – платники податків реєструються у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків (далі – Державний реєстр). Реєстрація фізичних осіб у Державному реєстрі здійснюється з метою єдиного державного обліку фізичних осіб, які зобов'язані сплачувати податки, що є основним джерелом наповнення Державного бюджету України. Обов’язковість сплати податків кожним та контроль за такою сплатою є умовою економічної стабільності держави та забезпечення соціальних видатків. Облік платників податків у Державному реєстрі ведеться за податковими номерами. Податковим кодексом України збережено право фізичних осіб – платників податків відмовитись від прийняття реєстраційного номера облікової картки з релігійних переконань, удосконалено альтернативну форму обліку таких платників податків. Облік фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та надали до територіального органу доходів і зборів Повідомлення, ведеться в окремому реєстрі Державного реєстру за прізвищем, ім'ям, по батькові та серією і номером паспорта без використання реєстраційного номера облікової картки платника податків. У паспортах зазначених осіб територіальними органами доходів і зборів ставиться відмітка про наявність у них права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта. Загальні положення щодо обліку платників податків регулюються ст.63 Податкового кодексу України, а формування та ведення Державного реєстру – ст.70 Податкового кодексу. Який порядок оприлюднення рішень органів місцевого самоврядування? Повноваження органів місцевого самоврядування передбачені статтею 12 Податкового кодексу України. Сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків і з зборів до початку наступного бюджетного року. Рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюються відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування встановлених місцевих податків і зборів або змін (плановий період). В іншому випадку норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом. Офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та зборів є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, який набирає чинності з урахуванням вищезазначених особливостей. Рішення про встановлення податків і зборів можна знайти у розділі «Рішення місцевих рад» на сайті Міндоходів і зборів України.