Форум Богодухова

ДПІ інформує

Нещодавно в Богодухівській ОДПІ відбувся черговий сеанс телефонного зв’язку «Гаряча лінія» на тему: «Оподаткування доходів фізичних осіб та упередження фактів виплати заробітної плати в «конвертах» Декларування доходів громадян». На запитання платників відповідала перший заступник начальника інспекції Наталія Костенко. Пропонуємо до уваги відповіді на найбільш актуальні питання:

1. Куди фізичній особі подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи, якщо на момент подання декларації фізична особа знята з реєстрації за однією адресою та не зареєстрована за іншою? Відповідь: Згідно статті 67 Конституції України кожен громадянин зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Усі громадяни щорічно подають до податкових інспекцій за місцем проживання декларації про свій майновий стан і доходи за минулий рік у порядку, встановленому законом. Відповідно до пункту 49.1 статті 49 Податкового кодексу України податкова декларація подається за звітний період в установлені Податковим кодексом України строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків. Пунктом 45.1 статті 45 Податкового кодексу України передбачено, що платник податків – фізична особа зобов’язаний визначити свою податкову адресу. Податковою адресою платника податків – фізичною особою визнається місце її проживання, за яким вона береться на облік як платник податків в контролюючому органі. Платник податків - фізична особа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси. Відповідно до статті 6 Закону України «Про свободу пересування і вільний вибір місця проживання в Україні» громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов’язані протягом десяти днів після прибуття до нового місця проживання зареєструвати місце проживання. Таким чином, якщо фізична особа знята з реєстрації за однією адресою та не зареєстрована за іншою, то вона повинна подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи до контролюючого органу за попередньою податковою адресою. 2. Які фізичні особи вважаються резидентами України в розумінні Податкового кодексу України? Відповідь: Відповідно до підпункту «в» підпункту 14.1.213 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, фізична особа - резидент - це фізична особа, яка має місце проживання в Україні. У разі якщо фізична особа має місце проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо така особа має місце постійного проживання в Україні; якщо особа має місце постійного проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо має більш тісні особисті чи економічні зв’язки (центр життєвих інтересів) в Україні. У разі якщо державу, в якій фізична особа має центр життєвих інтересів, не можна визначити, або якщо фізична особа не має місця постійного проживання у жодній з держав, вона вважається резидентом, якщо перебуває в Україні не менше 183 днів (включаючи день приїзду та від’їзду) протягом періоду або періодів податкового року. Достатньою (але не виключною) умовою визначення місця знаходження центру життєвих інтересів фізичної особи є місце постійного проживання членів її сім’ї або її реєстрації як суб’єкта підприємницької діяльності. Якщо неможливо визначити резидентський статус фізичної особи, використовуючи попередні положення цього підпункту, фізична особа вважається резидентом, якщо вона є громадянином України. Якщо всупереч закону фізична особа - громадянин України має також громадянство іншої країни, то з метою оподаткування цим податком така особа вважається громадянином України, який не має права на залік податків, сплачених за кордоном, передбаченого Податковим кодексом України або нормами міжнародних угод України. Якщо фізична особа є особою без громадянства і на неї не поширюються положення абзаців першого - четвертого цього підпункту, то її статус визначається згідно з нормами міжнародного права. Достатньою підставою для визначення особи резидентом є самостійне визначення нею основного місця проживання на території України у порядку, встановленому Податковим кодексом України, або її реєстрація як самозайнятої особи. У разі якщо у розділі IV Податкового кодексу України використовується термін «резидент» у відповідних відмінках, під цим терміном розуміється «фізична особа - резидент». 3. Які зміни відбулись для фізичних осіб – платників єдиного податку? Відповідь: З 1 січня 2015 року внесено зміни до спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності. Так, замість шести груп платників єдиного податку запроваджено чотири групи. Зокрема, фізичні особи–підприємці можуть бути платниками єдиного податку першої, другої та третьої груп. Платники єдиного податку третьої та п’ятої груп, які перебували на обліку в контролюючих органах до 1 січня 2015 року, відповідно до норм глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України з 1 січня 2015 року вважаються платниками єдиного податку третьої групи. Для платників першої групи збільшено обсяг доходу до 300 000 грн. та ставка – до 10 відсотків розміру мінімальної заробітної плати. Для платників 2 групи збільшено обсяг доходу до 1500 000 грн. та ставка – до 20 відсотків розміру мінімальної заробітної плати. До платників третьої групи належать фізичні особи–підприємці, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 20 000 000 гривень. При цьому фізичні особи-підприємці не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не є обмеженою. Ставка складає 2 відсотка доходу – у разі сплати ПДВ та 4 відсотка доходу – у разі включення ПДВ до складу єдиного податку. Зазначені зміни внесені до Податкового кодексу України Законом України від 28 грудня 2014 року № 71-VIII „Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи”, та набрали чинності з 1 січня 2015 року. 4. Чи можливо відправити поштовим зв′язком податкову декларацію про майновий стан і доходи та в які терміни? Відповідь: У разі, якщо платник вирішив подати декларацію про майновий стан і доходи поштою, то здійснити це він повинен не пізніше, ніж за десять днів до закінчення граничного терміну подання декларації. Відповідно до Податкового кодексу України податкова декларація подається до контролюючого органу до 1 травня року, що настає за звітним, в один із таких способів за вибором платника податку: особисто платником або уповноваженою на це особою; надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення; засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису у порядку, визначеному законодавством. 5. В яких випадках громадянину не треба подавати декларацію про майновий стан і доходи? Відповідь: В пункті 179.2 статті 179 Податкового кодексу України зазначається, що обов'язок платника податку щодо подання податкової декларації вважається виконаним і податкова декларація не подається, якщо такий платник податку отримував доходи: - від податкових агентів, які згідно з ІV розділом Податкового кодексу України не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу; - виключно від одного податкового агента незалежно від виду та розміру нарахованого (виплаченого, наданого) доходу, крім випадків, прямо передбачених цим розділом; - від операцій продажу (обміну) майна, дарування, при нотаріальному посвідченні договорів за якими був сплачений податок відповідно до цього розділу; - у вигляді об'єктів спадщини, які відповідно до цього розділу оподатковуються за нульовою ставкою податку та/або з яких сплачено податок відповідно до пункту 174.3 статті 174 Податкового кодексу України; - зазначені у пунктах 167.2 - 167.4 статті 167 Податкового кодексу України , крім випадків, коли декларування таких доходів прямо передбачено відповідними нормами цього розділу; - зазначені у підпункті "є" пункту 176.1 статті 176 Податкового кодексу України від двох і більше податкових агентів, і при цьому загальна річна сума оподатковуваних доходів, нарахованих (виплачених, наданих) такими податковими агентами не перевищує ста двадцяти розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року. 6. Чи необхідно у 2015 році придбавати торгові патенти? Відповідь: Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 р. № 71-VIII внесено зміни до Податкового кодексу України, зокрема, в частині скасування збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності. Таким чином, зазначений збір відмінено з дати набрання чинності Законом № 71-VIII, тобто з 1 січня 2015 року. Отже, при здійсненні господарської діяльності в 2015 році придбавати торгові патенти уже не потрібно. При цьому, суб’єкти господарювання, які порушили порядок отримання та використання торгового патенту за період до 1 січня 2015 року, несуть відповідальність в порядку та на умовах, що діяли до 1 січня 2015 року. 7. Чи необхідно фізичним особам – підприємцям реєструвати трудові договори з найманими працівниками в центрі зайнятості? Відповідь: Починаючи з 1 січня 2015 року зникла норма, яка зобов'язувала роботодавців - фізосіб реєструвати трудові договори з найманими робітниками в службі зайнятості. Статтю 24 прим.1 Кодексу законів про працю, яка висувала таку вимогу, виключили з цього документа. Взамін цього законодавством встановлено загальну норму відносно повідомлення територіального органу ДФСУ про прийом найманих працівників. Зазначені зміни внесені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці» від 28 грудня 2014 року № 77-VIII. Зокрема, частину третю статті 24 Кодексу законів про працю тепер викладено в такій редакції: "Працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України".